Salam sejahtera.
Mood pagi ini untuk menulis satu post. Tajuk adalah seperti di atas. Pertama sekali mari kita lihat definisi apa itu " Motocross for late beginners".
Definisi umum :
Motocross : Motorsikal yang dibuat khas untuk keadaan Off road samaada untuk kegunaan harian, kegunaan komersil, hobi, sukan dan perlumbaan.
Late : Lambat. Lewat.
Beginners: Baru nak mula. Permulaan. Belum pandai.
Definisi khas:
Motocross for late beginners : Menceburi bidang motocross untuk kegunaan hobi, sukan dan perlumbaan bagi penunggang-penunggang yang lambat bermula (Umur telah melebihi 12 Tahun dan ke atas).
Faktor 1 : Industri motocross di USA, Eropah, Oceana. Negara pengguna motocross terbanyak bermula dengan umur kanak-kanak.
Di USA, Eropah dan Oceana, anak-anak kecil seawal umur 5 tahun telah diajar dengan asas tunggangan motocross. Ibubapa memasang roda bantuan kepada motorsikal anak-anak untuk mengajar asas tunggangan ini. Sama seperti pendedahan awal kanak-kanak untuk bermain bolasepak.
Faktor 2 : Jenis motosikal yang disediakan oleh pengeluar mengikut had umur.
Di Malaysia susah jumpa motorcross ikut had umur. Susah jumpa sebab industri motocross di negara kita belum berkembang sampai ke tahap pengeluar boleh memasarkan untuk pasaran tempatan kita. Sebab itu rakyat Malaysia tidak banyak pilihan. Kepada yang kreatif dan inovatif mereka merekacipta cubcross. Motorcross hasil kacukan motor cub yang banyak didapati dalam pasaran Malaysia.
Peringkat beginners : umur 5 -12 tahun. Khas untuk asas tungganggan seperti kawalan minyak, cara tunggangan dan body position. Motor seperti ini dibina khas untuk kanak-kanak kecil. Selalunya disediakan tanpa clucth dan gear.(Motor automatik seperti skuter ). Pulas minyak motor jalan. Ini adalah untuk memastikan keselamatan kanak-kanak. Rekabentuk motorsikal adalah kecil dan rendah sesuai dengan saiz kanak-kanak kecil. Seperti pocket bike.
Saya tidak menyentuh tentang kemampuan ibu bapa, sumber kewangan, faktor kehidupan, kerja dan lain-lain yang saya kira agak sensitif bagi masyarakat Malaysia kalau bab sukan ni. Itu isu yang semua sukan di Malaysia hadapi. Dilema perkembangan sukan kanak-kanak. Mungkin perubahan sedang berlaku.
Mood pagi ini untuk menulis satu post. Tajuk adalah seperti di atas. Pertama sekali mari kita lihat definisi apa itu " Motocross for late beginners".
Definisi umum :
Motocross : Motorsikal yang dibuat khas untuk keadaan Off road samaada untuk kegunaan harian, kegunaan komersil, hobi, sukan dan perlumbaan.
Late : Lambat. Lewat.
Beginners: Baru nak mula. Permulaan. Belum pandai.
Definisi khas:
Motocross for late beginners : Menceburi bidang motocross untuk kegunaan hobi, sukan dan perlumbaan bagi penunggang-penunggang yang lambat bermula (Umur telah melebihi 12 Tahun dan ke atas).
Kita telah lihat definisi. Kenapa umur 12 tahun ke atas dikira lewat? apa asas saya?. Saya menyentuh asas melalui 3 faktor :
Faktor 1 : Industri motocross di USA, Eropah, Oceana. Negara pengguna motocross terbanyak bermula dengan umur kanak-kanak.
Di USA, Eropah dan Oceana, anak-anak kecil seawal umur 5 tahun telah diajar dengan asas tunggangan motocross. Ibubapa memasang roda bantuan kepada motorsikal anak-anak untuk mengajar asas tunggangan ini. Sama seperti pendedahan awal kanak-kanak untuk bermain bolasepak.
Faktor 2 : Jenis motosikal yang disediakan oleh pengeluar mengikut had umur.
Di Malaysia susah jumpa motorcross ikut had umur. Susah jumpa sebab industri motocross di negara kita belum berkembang sampai ke tahap pengeluar boleh memasarkan untuk pasaran tempatan kita. Sebab itu rakyat Malaysia tidak banyak pilihan. Kepada yang kreatif dan inovatif mereka merekacipta cubcross. Motorcross hasil kacukan motor cub yang banyak didapati dalam pasaran Malaysia.
Motosikal yang dikeluarkan oleh pengeluar ada 3 peringkat :
Peringkat beginners : umur 5 -12 tahun. Khas untuk asas tungganggan seperti kawalan minyak, cara tunggangan dan body position. Motor seperti ini dibina khas untuk kanak-kanak kecil. Selalunya disediakan tanpa clucth dan gear.(Motor automatik seperti skuter ). Pulas minyak motor jalan. Ini adalah untuk memastikan keselamatan kanak-kanak. Rekabentuk motorsikal adalah kecil dan rendah sesuai dengan saiz kanak-kanak kecil. Seperti pocket bike.
Contoh seperti TTR50E, PW50, KTM50, KTM80, TTR110E, TTR125 LE.
Peringkat junior : Umur 12 - 17 tahun. Lanjutan kepada peringkat beginners. Apabila kanak-kanak tersebut tidak lagi sesuai untuk menunggang motorsikal peringkat beginners (kaki dah panjang, badan telah membesar), motor untuk junior pula digunakan.
Pada anggaran umur 8 tahun, motor seperti KTM80, TTR110E ,TTR 125 LE, YZ125,KX125,CR125 pula digunakan sehinggalah kanak-kanak menginjak remaja. Range motor yang dikeluarkan pada tahap ini sangat banyak yang terdiri daripada motor 2 stroke dan 4 stroke. Tidak termasuk pilihan motor untuk trail atau trek. Ini terpulang kepada ibu bapa yang berkenaan dan tahap kebolehan anak-anak.
Pada peringkat ini, mereka belajar menggunakan kuasa enjin, clucth control, gear control, brek control dan teknik seperti mengambil corner, jumping dan lain-lain lagi termasuk kaedah maintainance dan fungsi-fungsi bahagian motorsikal.
Pada anggaran umur 8 tahun, motor seperti KTM80, TTR110E ,TTR 125 LE, YZ125,KX125,CR125 pula digunakan sehinggalah kanak-kanak menginjak remaja. Range motor yang dikeluarkan pada tahap ini sangat banyak yang terdiri daripada motor 2 stroke dan 4 stroke. Tidak termasuk pilihan motor untuk trail atau trek. Ini terpulang kepada ibu bapa yang berkenaan dan tahap kebolehan anak-anak.
Pada peringkat ini, mereka belajar menggunakan kuasa enjin, clucth control, gear control, brek control dan teknik seperti mengambil corner, jumping dan lain-lain lagi termasuk kaedah maintainance dan fungsi-fungsi bahagian motorsikal.
Peringkat Intermidiate / senior : Umur 18 tahun & selebihnya. Pada peringkat ini, penunggang telah matang sepenuhnya untuk tunggangan secara agresif. Lagipun secara undang-undang umur 18 tahun dianggap telah boleh membuat keputusan sendiri.
Semua basic tentang motorsikal telah dipelajari dan teknik telah dimahirkan. Pada peringkat ini motor seperti YZ125,KX125, CR125, KTM125 ,KTM150 ,YZ250X ,KX250F, KTM250F, CR250F,YZ250 ,KTM250 Banyak digunapakai sesuai dengan bentuk, berat badan penunggang dan kemahiran.
Range motor untuk peringkat ini adalah banyak seperti kelas 125cc, kelas 250cc, kelas 300cc, kelas 400cc dan kelas 500cc seperti YZ250,KTM250,RMZ250,CR250F, KX450F,KTM390,YZ450F, GAS-GAS dan lain-lain motocross yang memerlukan tahap kemahiran tinggi.
Semua basic tentang motorsikal telah dipelajari dan teknik telah dimahirkan. Pada peringkat ini motor seperti YZ125,KX125, CR125, KTM125 ,KTM150 ,YZ250X ,KX250F, KTM250F, CR250F,YZ250 ,KTM250 Banyak digunapakai sesuai dengan bentuk, berat badan penunggang dan kemahiran.
Range motor untuk peringkat ini adalah banyak seperti kelas 125cc, kelas 250cc, kelas 300cc, kelas 400cc dan kelas 500cc seperti YZ250,KTM250,RMZ250,CR250F, KX450F,KTM390,YZ450F, GAS-GAS dan lain-lain motocross yang memerlukan tahap kemahiran tinggi.
Oleh sebab motorsikal pun ada untuk kategori umur, bermaksud pada tahap beginners lagi entri ke bidang ini sepatutnya dibuat. Oleh itu,bagi saya pada umur 12 tahun sepatutnya telah masuk ke tahap junior. Jika bermula pada umur 12 tahun, saya menganggap telah dikira late beginners kerana ketinggalan sebanyak 7 tahun dari asas dan tidak bermula dari tahap beginners.Apatah lagi jika bermula pada umur 20-an atau 30-an. Setuju?.
Faktor 3 : Budaya Orang Malaysia.
Budaya hidup masyarakat Malaysia ini tidak mementingkan sukan secara serius di awal umur kanak-kanak. Sebab?, faktor budaya kita. Sewaktu kecil kita hanya didedahkan kepada permainan konda kondi je.
Tidak ramai sebenarnya ibu bapa yang sanggup atau membantu perkembangan kanak-kanak dalam bidang sukan dalam masyarakat kita. Bukan saja motocross malahan sukan-sukan lain. Sebagai contoh : Jika motocross memerlukan sebuah motor yang harganya mahal dan tidak dapat disediakan untuk anak-anak, apa kata bantu anak-anak beli sebiji bolasepak, riket badminton atau alat memanah.
Beli bola sepak tanpa membeli kasut dan membawa mereka ke padang bola TIDAK Berguna.
Beli reket badminton tetapi tidak sediakan bulu tangkis dan kawasan netting yang betul TIDAK Berguna.
Beli alat memanah tanpa tempat memanah TIDAK berguna.
BUKAN SEKADAR MEMBELI ALAT, perhatian ibu bapa juga diperlukan.
Masyarakat kita banyak penumpuan kepada akademik (BUKAN SAYA MENENTANG PENEKANAN TERHADAP AKADEMIK, HARAP SEMUA FAHAM MAKSUD SAYA), itupun kadang-kadang hangat-hangat taik ayam. Beberapa tokoh yang terkenal sekarang diterapkan dari zaman kanak-kanak mereka. Lihat saja Dato Nicole Ann David. Bermain skuays dari zaman kanak-kanak. Saya kira, bukan saja sukan motocross, apa sahaja perkara perlu diterap dari zaman kanak-kanak apatah lagi perkara yang memerlukan kemahiran.
Tidak ramai sebenarnya ibu bapa yang sanggup atau membantu perkembangan kanak-kanak dalam bidang sukan dalam masyarakat kita. Bukan saja motocross malahan sukan-sukan lain. Sebagai contoh : Jika motocross memerlukan sebuah motor yang harganya mahal dan tidak dapat disediakan untuk anak-anak, apa kata bantu anak-anak beli sebiji bolasepak, riket badminton atau alat memanah.
Beli bola sepak tanpa membeli kasut dan membawa mereka ke padang bola TIDAK Berguna.
Beli reket badminton tetapi tidak sediakan bulu tangkis dan kawasan netting yang betul TIDAK Berguna.
Beli alat memanah tanpa tempat memanah TIDAK berguna.
BUKAN SEKADAR MEMBELI ALAT, perhatian ibu bapa juga diperlukan.
Masyarakat kita banyak penumpuan kepada akademik (BUKAN SAYA MENENTANG PENEKANAN TERHADAP AKADEMIK, HARAP SEMUA FAHAM MAKSUD SAYA), itupun kadang-kadang hangat-hangat taik ayam. Beberapa tokoh yang terkenal sekarang diterapkan dari zaman kanak-kanak mereka. Lihat saja Dato Nicole Ann David. Bermain skuays dari zaman kanak-kanak. Saya kira, bukan saja sukan motocross, apa sahaja perkara perlu diterap dari zaman kanak-kanak apatah lagi perkara yang memerlukan kemahiran.
Saya tidak menyentuh tentang kemampuan ibu bapa, sumber kewangan, faktor kehidupan, kerja dan lain-lain yang saya kira agak sensitif bagi masyarakat Malaysia kalau bab sukan ni. Itu isu yang semua sukan di Malaysia hadapi. Dilema perkembangan sukan kanak-kanak. Mungkin perubahan sedang berlaku.
Inilah antara faktor yang saya ambil kira. Umur 12 tahun ke atas dikira lewat untuk bermula dalam bidang motocross. Apatah lagi kalau umur 20-an, 30-an baru nak menceburi bidang ini.
Late beginners boleh terjadi disebabkan oleh beberapa perkara :
1) Tiada pendedahan awal oleh ibu bapa.
2) Minat tetapi tiada kemampuan pada waktu dulu.
3) Minat tetapi tiada masa pada waktu dulu.
4) Minat tetapi tiada kawan-kawan
5) Minat tetapi tiada tempat.
6) Minat, ada kemampuan, ada kawan-kawan dan ada tempat tetapi tidak tahu.
7) Dulu tidak berani mencuba, sekarang dah berani.
8) Terpaksa sertai sebab kawan-kawan ajak.
9)Pencarian hobi.
11) dll....
(Sebab minat dan kewangan kot yang paling mustahak.)
(Sebab minat dan kewangan kot yang paling mustahak.)
Walaubagaimanapun, belum terlambat untuk bermula diperingkat umur mana pun. Bak kata pepatah orang putih, "Better late than never". Lagipun jika untuk hobi dan pengalaman boleh saja kerana motocross dikategorikan sebagai sukan (Sukan bermotor.).Tepuk dada tanya selera.
Oleh sebab itu, post akan datang adalah tips-tips untuk late beginners dalam sukan ini. Saya juga late beginners. Saya akan cuba kongsikan pengalaman saya dan rakan-rakan.
Oleh sebab itu, post akan datang adalah tips-tips untuk late beginners dalam sukan ini. Saya juga late beginners. Saya akan cuba kongsikan pengalaman saya dan rakan-rakan.
Bersambung ke siri 2.
0 Response to "Tips: Motocross for late beginners in Malaysia (Siri 1 daripada 2)"
Posting Komentar